Gemengde reacties bij raadsleden Sittard-Geleen na besluit om gevoelige gegevens bij Amazon te stallen: van 'begrijpelijk' tot 'niet gelukkig mee'
Raadsleden in Sittard-Geleen reageren gemengd op het nieuws dat gevoelige informatie van inwoners in de toekomst wordt opgeslagen bij de Amerikaanse techreus Amazon.
Woensdag berichtte MijnStreek Vandaag dat de gemeente Sittard-Geleen de opslag uit de Basisregistratie Personen (BRP) gaat stallen bij Amazon. Onder die informatie vallen onder meer de namen, geboortedata, geslacht, adres, BSN-nummers en familie van alle inwoners van de gemeente Sittard-Geleen.
'Harde garanties'
"Wij begrijpen dat de gemeente soms pragmatische keuzes moet maken om de dienstverlening draaiende te houden", legt VVD-voorvrouw Eefje Joosten uit. "Maar juist bij BRP-gegevens gelden de hoogste eisen. Daarom willen we harde garanties over privacy, beveiliging en regie op onze inwonersdata."
De gemeente zei eerder dat het gaat om een tijdelijke maatregel voor drie jaar gaat. Joosten wil vooral zekerheid dat deze tijdelijke maatregel niet permanent wordt.
Tijdelijke oplossing?
Die mening deelt Claudia Reiner-Pibiri van D66: "Voor D66 is van belang dat het gaat om een tijdelijke oplossing", legt ze uit. Wel geeft de partij aan de voortgang te blijven volgen.
Alternatieven
Maud Schenk van PIT waardeert de open communicatie vanuit de gemeente Sittard-Geleen, maar is ook kritisch. De gemeente zegt namelijk dat er geen alternatieven zijn. Schenk zegt daarover: "We zien dat er wel alternatieven zijn. Bijvoorbeeld een Franse." Zij is dan ook benieuwd hoe deze afweging is gemaakt door de gemeente.
Het opslaan van data bij Amerikaanse techgiganten ligt momenteel extreem gevoelig door de geopolitieke verhoudingen. Overheden in Europa, waaronder ook in Nederland, pleiten voor meer Europese soevereiniteit. Dat houdt in dat Europa, en dus ook Nederland, minder afhankelijk moet zijn van de Verenigde Staten.


