Afvalinzamelaar RWM wil verhuizen van Sittard naar Geleen
RWM, dat in de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Stein en Echt-Susteren verantwoordelijk is voor het inzamelen van afval, wil verhuizen naar Geleen. Het bedrijf is nu gevestigd aan de Millenerweg in Sittard maar dat terrein is door de groei van het bedrijf te klein geworden. Ook loopt het huurcontract eind 2029 af. De vier gemeenten die opdrachtgever en aandeelhouder zijn, moeten het bedrag van ruim 30 miljoen euro dat de hele verhuizing gaat kosten, samen opbrengen.
RWM wil verhuizen naar het terrein van het inmiddels gesloten recyclingbedrijf Cedo aan de Asselen Kuil in Geleen. Dat terrein is volgens directeur Ralf Krewinkel na een zoektocht als beste uit de bus gekomen.
"Het voldoet aan de vooraf gestelde criteria, ligt centraal in ons werkgebied en er is een stroomaansluiting", legt Krewinkel de keuze uit. Die stroomaansluiting is nodig voor de elektrificatie van het wagenpark van RWM.
De vier gemeenten zullen de grond in Geleen moeten aankopen en ook de nieuwbouw financieren. Dit gaat volgens de raming die er nu ligt, tussen de 32 en 34 miljoen kosten. De kosten zullen tussen de vier gemeenten verdeeld worden op basis van het percentage aandelen dat elke gemeente bezit.
De gemeenteraden van de vier gemeentes moeten nog beslissen over de verhuisplannen en de kosten daarvan. Dit zal pas na de zomer gebeuren.


